Je tomu jak ve městech, tak třeba v lokalitách, které ještě donedávna nebyly dobře dopravně dostupné. Vezměme například cestu z Prahy do krkonošské turistické destinace Pec pod Sněžkou. Ještě donedávna se museli řidiči potýkat od Hradce Králové s dopravou po „okreskách“, dnes jim zbývá po sjezdu z dálnice do cíle zhruba čtyřicet kilometrů. Dojezdový čas se tak zkracuje, že není problém jezdit do hor každý víkend. A podobné je to v mnoha jiných lokalitách, a nejen s cestou na víkendy, ale i s každodenním dojížděním.
Jak se dostavují dálnice a rychlostní silnice, tak roste možnost bydlet dál od velkých měst, ale přitom si uchovat do těchto center dobrou dopravní dostupnost tak, aby bylo možné dojíždět do zaměstnání.
Z dostupných statistik některých realitních odborníků je možné vysledovat, kolik stály pozemky kolem Prahy, Brna i dalších velkých měst před dvaceti lety a jaké jsou jejich ceny dnes. Často jde o tisícové nárůsty za metr čtvereční. Například v posledním čtvrtletí roku 2021 podle portálu Hypoindex vzrostly ceny pozemků za pouhé tři měsíce o téměř 6 %, meziročně pak růst přesáhl 23 %. Od třetího čtvrtletí 2022 sice ceny začaly mírně klesat, ale od poloviny roku 2023 opět rostly.
Toto se ovšem neděje rovnoměrně na celém území republiky. Velmi záleží právě na dopravní dostupnosti dané lokality, a proto je třeba sledovat, jak postupuje výstavba konkrétních dálnic, rychlostních silnic, ale i výstavba a dostavba městských okruhů. Měnit se může i doprava uvnitř měst, což může mít vliv na ceny pozemků v okrajových čtvrtích, kam například povedou nové linky městské veřejné dopravy. Změny v cenách pozemků mohou nastat ale i v malých obcích, například díky plánovanému obchvatu, který zklidní obec či městečko, jehož středem vede tranzitní doprava.
Stačí se také podívat třeba na plány brněnské radnice, kde se během příštích let odehraje velká změna prakticky v centru města, a to v důsledku přestavby hlavního vlakového nádraží, kolem kterého vznikne v podstatě celá nová čtvrť. Ale jak tyto informace zjistit?
Jedním z dobrých zdrojů mohou být webové stránky Ministerstva dopravy. V současné době tam lze nalézt plán rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2033. Ten v sobě zahrnuje například mapu prioritních dálničních a silničních projektů i železničních tratí. Dalším zdrojem jsou webové stránky jednotlivých krajů, kde jsou publikovány zásady územního rozvoje pro celý kraj, včetně priorit pro příslušné rozvojové oblasti a lokality.
Ty ukládají například řešení vedení úseků silnic, jejich napojení na dálnice či rychlostní komunikace, které je nutno začlenit do územních plánů dotčených obcí, a také zkvalitnění dopravní infrastruktury v některých územích. Kraje také zveřejňují pro jednotlivé oblasti své strategie na příští roky, což platí i pro oblast dopravy. Máte-li zájem o pozemek v dané oblasti, určitě je vhodné prostudovat dokumenty daného kraje, a případně i územní plány obcí, v nichž pozemky hledáte.
Větší města nezřídka zřizují informační webové stránky, které prezentují jejich projekty a plány. Například hlavní město provozuje webový portál Praha zítra?, který prezentuje základní přehled stavebních záměrů na území hlavního města Prahy, a to jak záměry soukromých, tak i veřejných investorů. Stavební záměry lze vyhledávat na mapě, nebo podle názvu a filtrovat podle fáze realizace či městských částí. Jde o nové budovy, mosty, veřejná prostranství, ale třeba i celé čtvrti.
V Brně takto funguje portál Co bude, Brno?, který veřejnosti představuje významné projekty města a k tomu mapu všech stavebních projektů na stránkách BRNO BRZO.
Pokud plánujete zakoupit investiční pozemek nebo pozemek pro stavbu svého obydlí, každopádně je vhodné zajímat se, jaká je nebo v blízké budoucnosti bude jeho dopravní dostupnost. Každým kilometrem, který zkrátí cestu mezi touto lokalitou a větším městem, se cena pozemku může zvýšit, a tím zhodnotit vaši investici.
Zdroj: realitymorava.cz