Ne všude se však dá s domkem na kolech zastavit, natož zakotvit natrvalo.
Maringotka, obytný vůz či obytný přívěs?
Obytný přívěs neboli karavan, zapojíte za auto a můžete vyrazit na cesty. Obytný vůz je kompaktnější, je to dva v jednom, auto i bydlení. Výhodou je oproti karavanu větší variabilnost úložných prostor, takže umožňuje převážet další vybavení, jako jsou kola, lyže a další. Na druhou stranu, pokud chcete vyrazit na cesty a navštěvovat více lokalit, je třeba počítat s tím, že mobilita velkého obytného vozu je například v centrech měst a historických lokalitách mnohem složitější, než když vyjedete s karavanem, který lze od auta odpojit.
Maringotkou jezdí už málokdo, ale často bývá možným řešením pro přechodné bydlení nebo rekreaci. Stejné to může být s karavanem i obytným vozem. Pokud však nebudou sloužit k cestování, ale budou stát na jednom místě, musí splňovat podobné podmínky jako stavba.
Umístění na pozemek nebo stavební povolení?
Mezi jednoznačné výhody domků na kolečkách patří jejich pořizovací cena, která je podstatně nižší, než koupě či stavba domu. Nový obytný vůz může stát až dva miliony, karavan do 800 000, nově vyrobená maringotka stojí od zhruba 250 000 Kč výše. Celková cena závisí na vnitřním vybavení. Pokud však jej budete používat místo klasického domu, je třeba dodržet příslušné zákony.
Podle stavebního zákona jsou tyto typy obydlí sice samy o sobě mobilním zařízením, ale ve chvíli, kdy jsou trvale či dlouhodobě umístěny na konkrétním pozemku, plní vlastně funkci stavby a podle toho jej bude stavební úřad posuzovat. Tato obydlí sice nevyžadují vydání souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru ani stavební povolení, ale je třeba získat rozhodnutí o umístění stavby, resp. územní souhlas.
Není přitom rozhodující, že se s přívěsem či obytným vozem dá i nadále jezdit, že má funkční kola, motor a podobně. Stavební úřad posuzuje totiž funkci, jakou plní, a trvalost či dlouhodobost jeho umístění na konkrétním místě, což v minulých letech mnohokrát potvrdila i soudní rozhodnutí.
Umístit jej tedy lze pouze na stavební pozemek nebo pozemek určený k rekreaci. V případě, že majitel obytného domu není vlastníkem pozemku, potřebuje také souhlas majitele.
Je bydlení v domech na kolečkách skutečně výhodné?
Život v nich volí hlavně lidé, kteří mají vztah k přírodě, a také chtějí ušetřit. Je však třeba, zvláště v případě celoročního bydlení v maringotce, počítat s potřebným zateplením a připojením na energie. Podle zkušeností obyvatel takových domů lze přes léto vystačit se solárním systémem, avšak v zimních měsících je třeba počítat s připojením na elektrickou síť, protože solární systém spotřebu neutáhne. Topit se dá i plynovými bombami, ovšem to nemusí být v současné době výhodné. Někteří si do maringotky pořizují i klasická kamna na dřevo.
Výhodou jsou v každém případě velmi nízké náklady na provoz, nezatížení hypotékou i úspora za vybavení, zařízení i osobní věci, kterých si člověk pořizuje podstatně méně, protože musí počítat s každým centimetrem místa. Nevýhodou takového bydlení může být v případě vícečlenné domácnosti méně soukromí, a to zvláště v zimě, kdy nelze trávit tolik času venku. Na druhou stranu, jako startovací bydlení může být dům na kolečkách skvělá volba. A později může sloužit jako rekreační objekt.
Pokud se rozhodnete bydlet na kolečkách, bude třeba pro něj získat pozemek. Koupě pozemku v lokalitě, kde chcete i v budoucnu trávit svůj čas, je nejlepší variantou. Každopádně je třeba před podpisem kupní smlouvy zajít nejprve na stavební úřad a zjistit si podmínky pro umístění vybraného obydlí.
Zdroj: realitymorava.cz