Obálkovou metodou se v 90. letech nabízely k pronájmu a prodeji obecní byty. Metoda byla úřady měst a obcí vcelku oblíbená pro svoji transparentnost a úspěšnost. Navíc snižovala příležitosti úředníků ke korupci. Nyní se v inovované podobě vrátila a lze ji využít při prodeji nemovitosti.
Jak to funguje
Obálková metoda je v podstatě typ aukce. Někdy se jí také říká soutěž o nejlepší nabídku, nebo aukce s tajnou nabídkou ceny. Cena, uvedená v inzerci, se tak vlastně stává nejnižší možnou nabídkou. Poté, co si zájemci prohlédnou nemovitost, podávají do stanoveného termínu makléři nabídky ke koupi. A to buď v klasické zapečetěné obálce nebo e-mailem. Některé realitní kanceláře provozují pro tento účel také elektronický aukční systém. Zájemce o nemovitost navrhne nejen cenu, ale také platební podmínky (hypotéka nebo vlastní zdroje) a může přidat i další návrhy, například dobu možného nastěhování, převzetí a úhradu vybavení apod.
Důležité je stanovení pevného termínu uzávěrky podávání nabídek. Zájemci musí mít jednak dostatek času, aby si svoji nabídku promysleli, ale zároveň se nemusí stresovat, že v této době dá prodávající přednost někomu jinému. V podstatě všichni mají stejné startovní pozice. Protože teprve po termínu uzávěrky předá makléř všechny došlé nabídky prodávajícímu a ten se rozhodne, kterou akceptuje.
Role makléře je důležitá
Realitní makléř musí být maximálně důvěryhodný. Ideální je, pokud má za sebou zkušenou realitní kancelář. V prvé řadě musí, tak jako v případě úředníků při obálkové metodě pořádané městy a obcemi, být naprosto diskrétní. Není možné, aby se třeba nechal některým zájemcem přemluvit, že mu sdělí obsah ostatních nabídek, které by zájemce mohl „přebít“ lepší nabídkou.
Navíc, realitní makléř musí být dobrým poradcem a pomoci prodávajícímu došlé nabídky vyhodnotit. Může například prodávajícího upozornit na nereálné sliby, platební podmínky zájemců i další návrhy.
Nejvyšší cena nemusí být nejlepší nabídkou
Obálková metoda měla v minulosti jasná kritéria. Tím prioritním byla nejvyšší cena. Ovšem dnes se při hodnocení může prodávající rozhodnout i pro jinou nabídku, která je pro něj důležitá díky dalším podmínkám. Roli může hrát například to, že zájemce má hotovost a nebude žádat o hypotéku, takže platba proběhne rychleji, nebo třeba úhrada stěhování, nabídka vyklizení bytu a podobně.
Pokud je prodej formou obálkové metody dobře zorganizovaný, nemovitost se prodá relativně rychle a za dobrou cenu. Obálková metoda se tedy doporučuje pouze ve spolupráci s renomovanou realitní kanceláří, která bude garantovat, že vše proběhne podle předem jasných pravidel. Jestliže by si ji chtěl prodávající zorganizovat sám, nemusí to na zájemce působit důvěryhodně a prodej nemusí být úspěšný.
Zdroj: realitymorava.cz